Biblija

 

Ésaïe 52

Studija

   

1 Réveille-toi, réveille toi, Sion; revêts-toi de ta force; Jérusalem, ville de sainteté, revêts-toi de tes vêtements magnifiques; car l'incirconcis et le souillé ne passeront plus désormais parmi toi.

2 Jérusalem, secoue la poudre de dessus toi, lève-toi, et t'assieds : défais-toi des liens de ton cou, fille de Sion, captive.

3 Car ainsi a dit l'Eternel; vous avez été vendus pour rien, et vous serez aussi rachetés sans argent.

4 Car ainsi a dit le Seigneur l'Eternel; mon peuple descendit au commencement en Egypte pour y séjourner; mais les Assyriens l'ont opprimé pour rien.

5 Et maintenant, qu'ai-je à faire ici, dit l'Eternel, que mon peuple ait été enlevé pour rien ? Ceux qui dominent sur lui le font hurler, dit l'Eternel, et ils ont fait continuellement chaque jour, que mon Nom est blasphémé.

6 C'est pourquoi mon peuple connaîtra mon Nom : c'est pourquoi [il connaîtra] en ce jour-là que c'est moi qui aurai dit; me voici.

7 Combien sont beaux sur les montagnes les pieds de celui qui apporte de bonnes nouvelles, qui publie la paix, qui apporte de bonnes nouvelles touchant le bien, qui publie le salut, et qui dit à Sion; ton Dieu règne!

8 Tes sentinelles élèveront leurs voix, et se réjouiront ensemble avec chant de triomphe; car elles verront de leurs deux yeux comment l'Eternel ramènera Sion.

9 Déserts de Jérusalem, éclatez, réjouissez-vous ensemble avec chant de triomphe; car l'Eternel a consolé son peuple, il a racheté Jérusalem.

10 L'Eternel a manifesté le bras de sa sainteté devant les yeux de toutes les nations; et tous les bouts de la terre verront le salut de notre Dieu.

11 Retirez-vous, retirez-vous, sortez de là, ne touchez point à aucune chose souillée, sortez du milieu d'elle; nettoyez-vous, vous qui portez les vaisseaux de l'Eternel.

12 Car vous ne sortirez point en hâte, et vous ne marcherez point en fuyant, parce que l'Eternel ira devant vous, et le Dieu d'Israël sera votre arrière-garde.

13 Voici, mon serviteur prospérera, il sera fort exalté, et élevé, et glorifié.

14 Comme plusieurs ont été étonnés en te voyant, de ce que tu étais ainsi défait de visage plus que pas un autre, et de forme, plus que pas un des enfants des hommes;

15 Ainsi il fera rejaillir [le sang] de plusieurs nations, [et] les Rois fermeront la bouche sur toi; car ceux auxquels on n'en avait point parlé, le verront; et ceux qui n'en avaient rien ouï, l'entendront.

   

Komentar

 

Explication d'Esaïe 52

Po Rev. John H. Smithson (strojno prevedeno u Français)

L'EXPLICATION du chapitre d'Isaïe 52

(Note : La traduction du texte d'Isaïe par le révérend Smithson est annexée sous l'explication.)

1. RÉVEILLEZ-VOUS, réveillez-vous ; revêtez votre force, ô Sion ; revêtez les vêtements de votre beauté, ô Jérusalem, ville de sainteté ! car il n'entrera plus chez vous d'incirconcis ni d'impurs.

VERSE 1 : "Sion", dans la Parole, signifie le royaume céleste du Seigneur, donc aussi l'église céleste ; et "Jérusalem", le royaume spirituel et l'église spirituelle. Ce qu'est le royaume céleste, et ce qu'est le royaume spirituel, on peut le voir dans l'ouvrage qui concerne Du Ciel et de l'Enfer 20-28. "Les vêtements de beauté dont Jérusalem doit se revêtir", ce sont les vérités divines ; "les incirconcis et les impurs qui n'entreront pas en elle", ce sont ceux qui sont dans les maux et les faussetés. L'Apocalypse Expliquée 195.

Il n'entrera plus chez vous d'incirconcis et d'impurs. "La circoncision, ou l'ablation du prépuce, ne signifie rien d'autre que l'élimination et l'effacement de ce qui entrave et souille l'amour céleste, c'est-à-dire les maux provenant des convoitises, en particulier des convoitises de l'amour-propre et des faussetés qui en découlent. La raison de cette signification est que les organes génitaux des deux sexes représentent l'amour céleste. Il y a trois sortes d'amour qui constituent les choses célestes du royaume du Seigneur, à savoir l'amour conjugal, l'amour envers les enfants, et l'amour de la société, ou amour mutuel. De tous ces amours, l'amour conjugal est le principal, car il a pour fin la plus grande utilité, c'est-à-dire la propagation de la race humaine, et par là du royaume du Seigneur, dont la race humaine est un séminaire. L'amour envers les enfants vient ensuite par ordre de préférence, étant dérivé de l'amour conjugal. Vient ensuite l'amour de la société, ou amour mutuel. Tout ce qui recouvre, entrave et souille ces amours est signifié par le prépuce, dont l'ablation, ou "circoncision", a donc été rendue représentative ; car, en proportion de l'élimination des maux provenant des convoitises et des faussetés qui en découlent, l'homme est purifié et l'amour céleste peut apparaître. Il est donc évident que la "circoncision", au sens interne, signifie la pureté. Que la "circoncision" ne soit que le signe d'une alliance ou d'une conjonction, cela ressort évidemment de cette considération, que la circoncision du prépuce est une chose sans conséquence, sans la circoncision du coeur", et que la "circoncision du coeur", qui est la purification de ces amours souillées, est ce qui est signifié. Cela apparaît clairement dans les passages suivants de la Parole :

"L'Éternel Dieu circoncira ton cœur, et le cœur de ta postérité, pour que tu aimes l'Éternel Dieu de tout ton cœur et de toute ton âme, afin que tu vives." (Deutéronome 30:6)

D'après ces mots, il est évident que "circoncire le cœur" signifie être purifié des amours souillées, de sorte que Jéhovah Dieu, ou le Seigneur, puisse être aimé de tout le cœur et de toute l'âme. Ainsi dans Jérémie :

" Défrichez votre terre en friche, et ne semez pas parmi les épines ; circoncisez vous à Jéhovah, et ôtez le prépuce de votre cœur, hommes de Juda et habitants de Jérusalem. " (Jérémie 4:3, 4)

Se "circoncire à Jéhovah" et "ôter le prépuce du cœur", ce n'est rien d'autre que supprimer ce qui fait obstacle à l'amour céleste ; il apparaît donc que la "circoncision du cœur" est la chose intérieure qui est signifiée par la "circoncision du prépuce". Arcanes Célestes 2039.

Versets 1, 2. Revêts ta force, Sion ; revêts les vêtements de la beauté, Jérusalem, ville de la sainteté ! etc. - Par "Sion", on entend l'Église qui est dans le bien de l'amour du Seigneur. La Vérité de ce Bien est signifiée par "la force dont Sion se revêtira" ; et les Vérités de la doctrine appartenant à cette église sont comprises par "les vêtements de beauté dont Jérusalem se revêtira" ; par "les incirconcis et les impurs qui n'entreront plus", sont signifiés les maux des amours terrestres et leurs faussetés. Par "se secouer de la poussière, se lever et s'asseoir", lorsqu'on le dit de Jérusalem, on entend la libération des faussetés infernales et l'élévation vers les vérités du ciel ; par "détache les liens de ton cou, fille captive de Sion", on entend la délivrance de la détention ou de l'éloignement des vérités par les faussetés qui empêchent la réception de l'influx du ciel ; la "fille de Sion" désigne ceux qui sont dans l'affection de la vérité par le bien de l'amour du Seigneur. Dans les versets suivants de ce chapitre, il est dit des fils d'Israël qu'"ils sont descendus séjourner en Égypte", et que "l'Assyrien les a opprimés", ce qui signifie qu'ils ont été isolés des vérités par les raisonnements scientifiques de l'homme naturel. L'Apocalypse Expliquée 811.

2. Secoue-toi de la poussière, lève-toi, assieds-toi, Jérusalem, détache-toi des liens de ton cou, fille captive de Sion !

Verset 2. Traite de l'établissement de la nouvelle Église par le Seigneur, qui, avec sa doctrine, est ici signifiée par "Jérusalem", et par la "fille de Sion". Rejeter les faussetés et les maux, et être dans les vérités et les biens, est signifié par "se secouer de la poussière, se lever et s'asseoir" ; de même par "se détacher des liens du cou", - les "liens du cou" désignant les faussetés, qui empêchent les vérités d'entrer. Que "s'asseoir" soit une expression significative de l'essence et de l'endurance dans l'état d'une chose et de la vie, peut apparaître à partir des passages de la Parole où il est fait mention de "se tenir devant Jéhovah", de "se tenir devant Lui", et de "marcher devant Lui". Le fait de "s'asseoir devant Jéhovah" désigne l'esse, c'est-à-dire le fait d'être avec Lui, donc aussi de vouloir et d'agir à partir de Lui ; le fait de "se tenir devant Lui" désigne le fait de regarder, de considérer et de comprendre ce qu'Il veut ; le fait de "marcher devant Lui" désigne le fait de vivre selon Ses préceptes, donc à partir de Lui. Alors que "s'asseoir" implique de telles choses ; c'est pourquoi la même expression, dans la langue hébraïque, signifie demeurer et habiter. L'Apocalypse Expliquée 687.

3. Car ainsi parle l'Éternel : Vous vous êtes vendus pour rien, et ce n'est pas avec de l'argent que vous serez rachetés.

4. Car ainsi parle le Seigneur Jéhovah : Mon peuple descendit d'abord en Égypte pour y séjourner, et l'Assyrien l'opprima pour rien.

Versets 3, 4. Traitant de la désolation de la Vérité par les sciences et par les raisonnements de l'homme naturel à partir de celles-ci ; car par "Mon peuple descendit en Égypte, pour y séjourner", est signifiée l'instruction de l'homme naturel par les sciences et par les connaissances de la Vérité, - "Égypte" signifiant les sciences et aussi les connaissances, mais celles qui sont issues du sens littéral de la Parole, et "séjourner" signifie être instruit.

Par "l'Assyrien les opprimant sans cause [ou par rien]", on entend la falsification de ces choses par les raisonnements de l'homme naturel ; "l'Assyrien" signifiant les raisonnements, et "opprimer par rien" la falsification ; car les faussetés ne sont rien, parce qu'il n'y a rien de vrai en elles, ce qui est le cas lorsque l'homme naturel, séparé du spirituel, tire des conclusions. D'où la prémisse : "Vous êtes vendus, ou vous vous êtes vendus pour rien [gratuitement] ; vous ne serez pas rachetés par de l'argent" ; être "vendus gratuitement" signifiant d'eux-mêmes, ou de la propriété, s'aliéner et s'adonner aux faussetés ; et "ne pas être rachetés par l'argent" signifiant qu'ils ne peuvent pas être délivrés des faussetés du mal par la Vérité, - "l'argent" désigne ici la Vérité, trouver "être rachetés" signifie être délivrés des faussetés du mal, et être réformés. L'Apocalypse Expliquée 328.

5. Et maintenant, qu'ai-je ici, dit l'Éternel, [puisque] Mon peuple est enlevé pour rien, et que ceux qui le dominent le font hurler, dit l'Éternel, et que chaque jour Mon nom est blasphémé.

Verset 5. Chaque jour Mon nom est blasphémé. - Ce qu'il faut entendre par " blasphémer le nom de l'Éternel ", voir ci-dessus, chapitre 37:6, 7, 37, 38, l'Exposition.

6. C'est pourquoi Mon peuple connaîtra Mon nom ; en ce jour-là, il saura que Je suis Celui qui parle ; voici, c'est Moi.

Verset 6. Pour ce qui est de la signification du mot "nom", et du fait d'être "appelé par un nom", voir le chapitre 4:1; 26:8, l'Exposition.

7. Qu'ils sont beaux sur les montagnes les pieds de Celui qui apporte de bonnes nouvelles, qui publie la paix ! qui apporte de bonnes nouvelles, qui publie le salut ! qui dit à Sion : Ton Dieu règne !

Verset 7. Dans ce passage, il est question de l'Éternel, et par la "paix" dont il est question ici, on entend l'Éternel lui-même et, de là, le ciel pour ceux qui sont unis à lui. Publier de bonnes nouvelles" signifie prêcher ces choses ; et comme cette conjonction s'effectue par l'amour, il est fait mention de "montagnes", et aussi de "Sion", - "montagnes" signifiant le bien de l'amour pour le Seigneur, et "Sion" l'église qui est fondée sur ce bien. Le Seigneur est aussi compris par "Votre Dieu règne !" Dans la mesure où, toi, la conjonction de la Vérité et du Bien à partir de la conjonction avec le Seigneur est signifiée par la "paix", c'est pourquoi il est dit que "Il publie la paix, apporte de bonnes nouvelles du Bien, et publie le salut" ; "apporter de bonnes nouvelles du Bien" signifie la conjonction avec Lui par les Vérités, et par une vie selon elles, car c'est ainsi que vient le salut. L'Apocalypse Expliquée 365.

Qui apporte la bonne nouvelle du bien, qui publie le salut ! -Pour ce qui concerne le "salut" ou la "vie éternelle", lorsqu'ils sont mentionnés dans la Parole, voir Chap, Ésaïe 46:13, l'Exposition.

8. La voix de vos sentinelles ; elles élèveront la voix, elles chanteront ensemble ; car elles verront œil à œil, quand l'Éternel reviendra à Sion.

Verset 8. Les "veilleurs" désignent ceux qui examinent les Écritures concernant la venue du Seigneur ; leur "voix" est la Parole, qui est la Vérité divine. Arcanes Célestes 9926.

9. Éclatez de joie, chantez ensemble, ruines de Jérusalem ! Car Jéhovah a consolé son peuple, il a racheté Jérusalem !

Verset 9. Pour ce qui est de "la joie et de l'allégresse", voir le chapitre 51:11; ce que c'est que d'en être privé, voir le chapitre 16:10; et quant au "chant", voir le chapitre 44:23, l'Exposition.

10. Jéhovah a mis à nu son bras saint aux yeux de toutes les nations, et toutes les extrémités de la terre verront le salut de notre Dieu.

Verset 10. Ce qu'est le "bras de Jéhovah", c'est Sa Divine Omnipotence dans Son Humain Divin. 33:2; 40:10, 12; 51:4, 5, 9, 10, l'Exposition.

Toutes les extrémités de la terre verront le salut de notre Dieu. - Ce qu'il faut entendre par "les extrémités de la terre", voir le chapitre 41:5, 18; 43:5, 6, l'Exposition.

11. Retirez-vous, retirez-vous, sortez de là ; ne touchez pas à ce qui est impur ; sortez du milieu d'elle ; soyez purs, vous qui portez les vases de Jéhovah !

Verset 11. Ne touchez pas à ce qui est impur, etc. - Par les "choses impures" que le peuple d'Israël avait reçu l'ordre de ne pas toucher, (cf. Nombres 19:11, 13, 16, 21, 22; également Lévitique 11:31-36) sont signifiées diverses sortes de maux, et donc de faussetés, qui proviennent des enfers ; et par "les toucher", on entendait communication, traduction et réception. Tout ce qui est "impur" désigne un mal en particulier ; car ce sont les maux qui rendent l'homme impur, parce qu'ils infectent son âme. Des esprits mauvais et des génies exsudent les maux de leur cœur, et selon les persuasions du mal, ils infectent les personnes présentes ; c'est cette contagion qui est signifiée par " le toucher des choses impures. " Arcanes Célestes 10130.

Soyez purs, vous qui portez les vases de Jéhovah. - Les "vases d'or et d'argent" du temple de Jérusalem signifiaient les Biens et les Vérités de l'église ; les "vases d'airain", les Vérités du Bien naturel, ou les sciences subordonnées, Ainsi les "vases", en général, signifient les connaissances, et les choses intellectuelles récipiendaires des Vérités et des Biens du Seigneur. L'Apocalypse Expliquée 220, 355, 537.

[Comme tous ceux qui sont instruits dans les connaissances de la Vérité et de la Bonté "portent ces vases", le cornmaud - "Soyez purs, vous qui portez les vases du Seigneur", est d'une importance vitale pour chaque membre de l'église. Au sens le plus large, tout ce qui est créé est un vase qui reçoit la vie du Seigneur ; ainsi, nos corps, ainsi que nos esprits, sont des vases qui reçoivent Sa vie. Être "pur" en ce qui concerne notre vie corporelle, c'est garder sous contrôle tous les appétits désordonnés, afin que "soit que nous mangions, soit que nous buvions, nous fassions tout à la gloire de Dieu". 1 Cor. 10:31.]

12. Car ce n'est pas en hâte que vous sortirez, ce n'est pas par la fuite que vous avancerez, car l'Éternel marchera devant vous, et le Dieu d'Israël rassemblera vos arrières.

Verset 12. Le Dieu d'Israël rassemblera vos arrières. - Recueillir l'arrière", c'est aller derrière l'armée pour la protéger à l'arrière ; ainsi "l'ange et la colonne de nuée allaient derrière le peuple d'Israël, pour le protéger contre les Égyptiens", (Exode 14:19, 20) par laquelle était signifiée la protection contre le risque que le faux du mal ne se déverse dans le principe de la volonté ; car, au sens interne, les faux du mal étaient dans ce cas signifiés par les " Égyptiens ". La raison pour laquelle il est indiqué qu'il faut éviter qu'ils ne se déversent dans le principe de la volonté est que, dans le Grand Homme, ou dans le monde spirituel, les choses de la volonté sont présentées par derrière, et les choses de l'entendement par devant. En ce qui concerne l'influx dans le principe de la volonté et dans le principe intellectuel de l'homme, il faut noter que le Seigneur fait preuve de la plus grande prudence pour empêcher les infernaux d'affluer dans le principe de la volonté de l'homme, car s'ils devaient affluer dans son principe de la volonté après qu'il a été régénéré ou transformé en église, ce serait la fin pour lui, car son principe de la volonté n'est rien que du mal. C'est pourquoi l'homme de l'Église spirituelle est régénéré par le Seigneur dans sa partie intellectuelle, et c'est dans cette partie que se forme un nouveau principe de volonté, qui est entièrement séparé du principe de volonté que l'homme a héréditairement ; sur ce sujet, voir Arcanes Célestes 863, 875. D'après ces considérations, il est maintenant possible de comprendre pourquoi le fait de "se mettre derrière eux" [ou de "se mettre à l'arrière"] signifie qu'il faut se protéger pour éviter que le faux du mal ne se déverse dans le principe de la volonté. Arcanes Célestes 8184.

13. Voici que Mon Serviteur agira avec prudence, il sera exalté et exalté, il sera très haut.

14. De même que beaucoup ont été étonnés à ton sujet, tant son visage était défiguré, plus que celui d'aucun homme, et sa forme plus que celle des fils des hommes :

Verset 13. Il s'agit du Seigneur, dont l'Homme divin est appelé "Serviteur", pour la même raison que celle mentionnée plus haut. (Voir l'exposition du chapitre d'Ésaïe 42:19.) La glorification de son Humain est comprise par "Il sera exalté et exalté, et sera très haut". L'Apocalypse Expliquée 409.

15. C'est ainsi qu'il aspergera de nombreuses nations, c'est devant lui que les rois fermeront leur bouche, car ils verront ce qui ne leur avait pas été dit, et ils considéreront ce qu'ils n'avaient pas entendu.

Verset 15. Ces mots traitent de l'avènement du Seigneur. Les "nations" représentent ceux qui sont affectés par les biens, et les "rois" ceux qui sont affectés par les vérités. Arcanes Célestes 2015.

---

Isaiah Chapitre 52.

1. Réveille-toi, réveille-toi, revêts ta force, Sion, mets les vêtements de ta beauté, Jérusalem, ville sainte, car les incirconcis et les impurs n'entreront plus chez toi.

2. Secoue-toi de la poussière ; lève-toi ; assieds-toi, Jérusalem ; détache-toi des liens de ton cou, fille captive de Sion !

3. Car ainsi parle Jéhovah : C'est pour rien que vous vous êtes vendus, et ce n'est pas avec de l'argent que vous serez rachetés.

4. Car ainsi parle le Seigneur Jéhovah : Mon peuple descendit d'abord en Égypte pour y séjourner, et l'Assyrien l'opprima pour rien.

5. Et maintenant, qu'ai-je ici, dit l'Éternel, [vu] que Mon peuple est enlevé pour rien, et que ceux qui le dominent le font hurler, dit l'Éternel, et que chaque jour Mon nom est blasphémé.

6. C'est pourquoi Mon peuple connaîtra Mon nom ; en ce jour-là, il saura que Je suis Celui qui parle ; voici, c'est Moi.

7. Qu'ils sont beaux sur les montagnes les pieds de Celui qui apporte de bonnes nouvelles, qui publie la paix ! qui apporte de bonnes nouvelles de bien, qui publie le salut ! qui dit à Sion : Ton Dieu règne !

8. La voix de tes sentinelles ; elles élèveront leur voix, elles chanteront ensemble ; car elles verront d'oeil à oeil, quand l'Éternel reviendra à Sion.

9. Éclatez de joie, chantez ensemble, ruines de Jérusalem ! Car Jéhovah a consolé son peuple, il a racheté Jérusalem !

10. Jéhovah a mis à nu son bras saint aux yeux de toutes les nations, et toutes les extrémités de la terre verront le salut de notre Dieu.

11. Retirez-vous, retirez-vous, sortez de là ; ne touchez pas à ce qui est impur ; sortez du milieu d'elle ; soyez purs, vous qui portez les vases de Jéhovah !

12. Car ce n'est pas en hâte que vous sortirez, ce n'est pas en fuyant que vous avancerez, car Jéhovah marchera devant vous, et le Dieu d'Israël rassemblera vos arrières.

13. Voici, Mon Serviteur agira avec prudence ; Il sera exalté et exalté, il sera très haut.

14. De même que beaucoup ont été étonnés à ton sujet, tant son visage était défiguré, plus que celui d'aucun homme, et sa forme plus que celle des fils des hommes :

15. C'est ainsi qu'il aspergera beaucoup de nations, c'est devant lui que les rois fermeront la bouche, car ils verront ce qui ne leur avait pas été dit, et ils considéreront ce qu'ils n'avaient pas entendu.

Iz Swedenborgovih djela

 

Apocalypse Explained #537

Proučite ovaj odlomak

  
/ 1232  
  

537. Verse 2. And he opened the pit of the abyss, signifies communication and conjunction with the hells where and from which are such falsities. This is evident from the signification of "to open" as here being to communicate and conjoin (of which presently); and from the signification of "the pit of the abyss" as being the hell where and from which are such falsities. These are called in the Word "pits [or wells] of the abyss" because a "pit" [or well] signifies the Word in the sense of the letter and the truth of doctrine therefrom, but in the contrary sense the Word falsified and the falsity of doctrine therefrom; and the "abyss" (or depth of the sea) signifies hell. This signifies the hell where those are who have falsified the truths of the Word by applying its truths to the evils of life, because such hells appear to those who are above like seas, and those who are in them appear to be in their depths. These seas or hells I have also seen, and also those who are in their depths; but those who spoke with me therefrom declared that they were not in waters, but on dry ground. This shows that the waters of these seas are appearances corresponding to the falsities in which those are who are in them. The waters of these seas are grosser and denser according to the falsifications, and the depths also differ in accordance with the evils that have been falsified.

[2] What "abyss" signifies in the Word will be told below. "To open the pit of the abyss" signifies communication and conjunction with such hells, because the hells are not opened except when evil spirits enter, which takes place when they have fulfilled their time in the world of spirits; for it is not allowed to any evil spirit to go out from hell when he has been once cast into it; if he goes out he nevertheless immediately falls back into it. But every man is conjoined with spirits who are in the world of spirits, who are such as he himself is; consequently a man who falsifies the Word by applying it to evils of life and to falsities confirming those evils, is conjoined with like spirits, and by them with the hells that are in like falsities. Every man after death becomes a spirit, and he then becomes at once attached either with infernal or with heavenly societies, according to his life in the world; and all spirits, before they are cast down into hell or raised up into heaven, are first in the world of spirits, and they are then with men who are living in the world, evil spirits with the evil, and good spirits with the good. Through these man has communication and conjunction either with the hells or with the heavens. This makes clear that "to open the pit" does not signify to open hell, but to have communication, and by communication conjunction with hell. From every one of the hells falsities of evil exhale in great abundance, and in these falsities are the spirits who are in the world of spirits, and at the same time the men who are in like falsities in our world. No spirit or man can be anywhere else than where the love of his life is, for that which a man loves, that he wills, that he thinks, and that he breathes. (What the world of spirits is, see in the work onHeaven and Hell 421-431, et seq.)

[3] A "pit" [or well] signifies the Word and the truth of doctrine, and in the contrary sense the Word falsified and the falsity of doctrine therefrom, because "pits" contain waters, and "waters" signify truths, and in the contrary sense falsities (as shown above, n. 71, 483, 518). That a "pit" [or well] has these two meanings can be seen from the following passages in the Word. In Moses:

They journeyed to Beer; this is the well whereof Jehovah said unto Moses, Gather the people together, and I will give it 1 waters. Then Israel sang this song, Come up, O well; answer ye from it; the princes digged the well, the willing ones of the people delved it, through the lawgiver, with their staves (Numbers 21:16-18).

That this "well" signifies the truth of doctrine from the Word is evident from the song that Israel sang respecting it: "Come up, O well, answer ye from it," signifies that doctrine from the Word should teach truth and that they should receive it, "Come up, O well," signifying the calling forth of truth, and "answer ye from it" reception and instruction; "the princes digged the well, the willing ones of the people delved it, through the lawgiver, with their staves," signifies that those who are in truths and in the goods of truths are enlightened by the Lord, and from Him by means of the Word search out and collect doctrine; "princes" signifying those who are in truths; "the willing ones of the people" those who are in the goods of truth; "to dig" to search out and gather up; "lawgiver" the Lord in respect to the Word and the doctrine from the Word, and "staves" the potency and powers of the mind, here from the Lord by means of the Word, because it is said, "by the lawgiver." This makes clear what "well" here signifies. "Israel sang a song" respecting it, because "Beer," in the original, means a well, and in the spiritual sense "a well" signifies the Word, and doctrine from the Word; likewise "Beersheba," which is often mentioned in the historical parts of the Word.

[4] The same is meant by:

Jacob's well, at which the Lord sat and spoke with the Samaritan woman, and said, If thou knewest the gift of God, and who it is that saith unto thee, thou wouldest ask water of Him, and He would give thee living water; and this should become a fountain of water springing up unto everlasting life (John 4:6-15).

The Lord spoke with the Samaritan woman at that well, because "the Samaritan woman" meant the church to be established with the Gentiles, and "the Samaritans" who are also mentioned in other passages, mean the Gentiles that were to receive doctrine from the Lord and respecting the Lord. This "well" signifies doctrine from the Word, the "water" the truth of doctrine, and "the Lord sitting at that well" the Word or Divine truth. That salvation is from the Lord by means of Divine truth from the Word is signified by "the water which He would give should become a fountain of water springing up unto everlasting life."

[5] Something similar to what is signified by "the well of Jacob" is signified also by:

The wells that the servants of Abraham and the servants of Isaac dug, respecting which they strove with the servants of Abimelech (Genesis 21:26; 26:1, 15, 18-22, 25, 32).

The wells that the servants of Abraham and the servants of Isaac dug signify the truths of doctrine, because by "Abraham, Isaac, and Jacob," in the Word, the Lord is meant; but "Abimelech" king of Gerar, or of the Philistines, means those who place salvation in truths alone without the good of life, as those do at the present day who are in faith alone. And as every truth is from good, or everything of faith from charity, and as those who separate and exclude good from truth, or charity from faith, possess no genuine truth of doctrine, but every truth of the Word with them is like the meaning of the mere words with no perception of the thing, thus like a shell without a kernel, so they dispute about the truths of faith; this was represented and signified by the strifes of the servants of Abimelech with the servants of Abraham and of Isaac respecting the wells. There is an internal spiritual sense in the historical parts as well as in the prophetical parts of the Word, as can be seen from the Arcana Coelestia, where the histories that are contained in Genesis and Exodus are explained in respect to the internal spiritual sense; so, too, what is said about the wells of Abraham and Isaac, as may be seen. Why else should there be historical statements respecting wells in the Word?

[6] In Luke:

Which of you shall have an ass or an ox fallen into a well; and will not straightway draw him out on a Sabbath day? (Luke 14:5).

This was a statute with the Israelitish and Jewish nation, because of the spiritual sense contained in it; for all the statutes, judgments, and commandments given to the sons of Israel signified spiritual things belonging to heaven and to the church; so this statute signified that if anyone falls into falsity or into evil, he must be led out of it by means of the truth that is taught from the Lord on the Sabbath day. The "well" here means falsity and the evil of falsity; "an ass and an ox" signify the truth and good of the natural man; "to fall into a well" signifies into falsity and into the evil of falsity; "to be drawn out on a Sabbath day" signifies to be instructed and thus led out of these; for "the Sabbath day" signifies here the Lord in relation to instruction and doctrine, therefore He calls Himself "Lord of the Sabbath." (That an "ass" signifies the truth of the natural man, see Arcana Coelestia 2781, 5741; and that an "ox" signifies the good of the natural man, n. 2180, 2566, 9134.)

[7] Nearly the same spiritual sense is contained in these words in Moses:

When a man shall open a pit, or when a man shall dig a pit, and not cover it, and an ox or an ass fall into it, the owner of the pit shall requite and shall return silver unto the owner 2 of it; and the dead beast shall be his (Exodus 21:33, 34).

"When a man shall open a pit" signifies when one shall proclaim any falsity that he has; or "when a man shall dig a pit" signifies when he shall frame or hatch out a falsity; "and an ox or an ass fall therein" signifies the perversion of good and truth in the natural belonging to another; "the owner of the pit shall requite" signifies that he from whom is the falsity shall make amend; "and return silver to the owner of it" signifies by means of truth with him whose truth and good in the natural has been perverted; "and the dead beast shall be his" signifies that the evil or the falsity shall remain with him (but this may be seen more fully explained in Arcana Coelestia 9084-9089). Here "pit" has the same signification as well.

[8] So in Matthew:

Blind leaders of the blind. When the blind leads the blind, both fall into the pit (Matthew 15:14; Luke 6:39).

This the Lord said to the scribes and Pharisees, who understood nothing of truth, although they had the Word, in which are all Divine truths; and because they taught falsities and their falsities were also believed by the people, they are called "blind leaders of the blind;" those are called in the Word "blind" who do not understand truth; and because "pit" signifies falsity, it is said that "they both fall into it."

[9] In David:

Deliver me out of the mire, and let me not sink; let me be delivered from them that hate me, and out of the depths of waters. Let not the billows of waters overwhelm me, neither let the abyss swallow me up, and let not the pit shut her mouth upon me (Psalms 69:14, 15).

Here very evidently the "pit" signifies the hell where and from which are falsities, for it is said, "let not the pit shut her mouth upon me," that is, let not the hell from which are falsities, or falsities from hell, wholly possess me, that I may not escape; "deliver me out of the mire, and let me not sink," means out of the evil of falsity, lest I perish; "let me be delivered from them that hate me, and out of the depths of waters," signifies to be delivered from evils and falsities that are from the hells, "them that hate" meaning evils therefrom, and "depths of waters" falsities therefrom; "neither let the abyss swallow me up" signifies, let not the hell where are the falsities of evil, or the falsities of evil from hell, do this.

[10] In the same:

They make their mouth smooth as butter, and when one's heart draweth near, his words are softer than oil, yet are they drawn swords. But Thou, O God, wilt cast them down into the well of the pit (Psalms 55:21, 23).

This is said of those who simulate good affections when they utter falsities by which they lead astray; "to make the mouth smooth as butter" signifies a simulation of good by means of affections, "butter" signifying the good of external affection. "Their words are softer than oil" has a like signification, "oil" meaning the good of internal affection; "yet are they drawn swords" signifies, and yet they are falsities destroying good and truth, "drawn swords" meaning falsities destroying; "but Thou, O God, wilt cast them down into the well of the pit," signifies into the hell where there are destructive falsities of that kind.

[11] As "pits" have nearly the same signification in the Word as "wells," for they are like wells, I will also quote some passages respecting them. In Jeremiah:

Their nobles have sent their little ones to the waters; they came to the pits, they found no waters; they returned with their vessels empty (Jeremiah 14:3).

"Nobles" mean those who lead and teach others, "little ones" those who are led and taught, and "waters" truths; this makes evident what is signified by "Their nobles have sent their little ones to the waters;" "the pits in which there were no waters" signify doctrinals in which there are no truths; this makes evident what is signified by "they came to the pits, they found no waters;" that they had no knowledge [scientia] or understanding of truth is signified by "they returned with their vessels empty," "vessels" signifying in the Word things recipient of truth, and thus things of knowledge and understanding.

[12] In Zechariah:

By the blood of thy covenant I will send forth the bound out of the pit wherein is no water (Zechariah 9:11).

This is said of the deliverance of the faithful by the Lord, who were detained in the lower earth until His coming; and also of the enlightenment of the Gentiles who were in falsities from ignorance. "The blood of thy covenant" signifies Divine truth proceeding from the Lord, thus the Word, which is called a covenant because it is the means of conjunction, "covenant" signifying conjunction. "The bound in the pit in which there is no water" mean those who are in falsities from ignorance, "pit" here meaning doctrine not of truth, and also the lower earth where those who were in falsities from ignorance were detained until the Lord came, "wherein is no water" means where there is no truth; they are called "bound" because they could not be delivered from falsities except by the Lord.

[13] In Jeremiah:

My people have committed two evils; they have forsaken Me, the fountain of living waters, to hew out for themselves pits, broken pits, that cannot hold waters (Jeremiah 2:13).

"To hew out pits, broken pits, that hold no waters," signifies to hatch out doctrinals from self-intelligence, which are false because they are from man's own (proprium), for man's own is nothing but evil, and because it is evil, falsity is brought forth from it, for evil can bring forth nothing but falsity. (But this may be seen explained above, n. 483.)

[14] In the same:

Jehovah, who brought us up out of the land of Egypt, who led us in the wilderness, in a land of the desert and the pit, in a land of drought and of dense shade, through a land that no man [vir] passed through, and where no man [homo] dwelt (Jeremiah 2:6).

It has been shown in the Arcana Coelestia, where Exodus is explained, that "the wilderness in which the sons of Israel were led," represented and signified the first state of the church that is to be established with those who are in mere ignorance of good and truth; and as that state was represented and signified by their wanderings in the wilderness, it is said that "Jehovah led them in a land of the desert and the pit, in a land of drought and of dense shade;" "a land of the desert and of drought" means here, as elsewhere in the Word, a state of non-perception of good, and "a land of the pit and of dense shade" means a state of ignorance of truth, and thus of falsity; "that no man passed through, and where no man dwelt," signifies where there is no understanding of truth nor perception of good, "man" [vir] in the Word meaning the understanding of truth, and "man" [homo] the perception of good, and the absence of both meaning no church either in respect to truth or to good.

[15] In Isaiah:

He that leadeth forth shall hasten that it may be opened, that he may not die in the pit, and that his bread fail not (Isaiah 51:14).

This is said of the Lord. His coming is meant by "he that leadeth forth shall hasten;" deliverance from the falsities of ignorance is signified by "that he die not in the pit," thus "pit" here has a similar signification as "the pit in which were the bound," above; that spiritual instruction and nourishment shall not fail is signified by "that his bread fail not," for "bread" means all spiritual food, and spiritual food means instruction in truths and goods, from which come intelligence and wisdom.

[16] In Ezekiel:

Behold, I bring strangers upon thee, the violent of the nations; and they shall draw their swords upon the beauty of thy wisdom, and they shall profane thy radiance; they shall bring thee down into the pit, and thou shalt die the deaths of them that are slain in the heart of the seas (Ezekiel 28:7, 8).

This is said of the prince of Tyre, by whom are meant those who hatch out falsities from self-intelligence, which destroy the knowledges of truth and good; their destruction by their own falsities is signified by "Behold, I bring strangers upon thee, the violent of the nations," "strangers" signifying the falsities that destroy truths, and "the violent of the nations" the evils that destroy goods; that such will be destroyed by their falsities that are from self-intelligence is signified by "they shall draw their swords upon the beauty of thy wisdom, and they shall profane thy radiance," "swords" meaning falsities destroying truths; "they shall bring thee down into the pit, and thou shalt die the deaths of them that are slain in the heart of the seas," [signifies their immersion in falsities and destruction and damnation by falsities from hell, ] 3 "pit," in like manner as "well," signifying infernal falsity; "them that are slain" those who perish by falsities, and "the heart of the seas," in like manner as "abyss," the hell where and from which are such falsities.

[17] The "pit:"

Into which they let down Jeremiah the prophet, and out of which Ebed-melech and the men with him drew Jeremiah by means of old cast off and old worn out things (Jeremiah 38:6-13);

signifies the truth of doctrine falsified, the "prophet" signifying the truth of doctrine, and "to let down into the pit" signifying to be falsified; the "old castoff and old worn out things by which he was drawn out" signify the vindication and restitution of the truth of doctrine by means of such goods and truths of the sense of the letter of the Word as had not been perceived and understood, and therefore had been neglected and rejected; this is the signification of these old things; why otherwise would it be mentioned in the Divine Word that the prophet was drawn out by means of such things? From these few passages it can be seen what "well" and "pit" signify in the Word, namely, the Word and the truth of doctrine, and in the contrary sense the Word falsified and the falsity of doctrine therefrom. In some passages "well" and "pit" have a similar signification as "fountain," respecting the signification of which in both senses see above n. 483.

Bilješke:

1. Latin "it," Hebrew "them," as we also find in Arcana Coelestia 2702, 2781.

2. Latin "the owner," Hebrew "to the owner," as we also find in Arcana Coelestia 9064, 9088.

3. The words in brackets are supplied essentially from 315.

  
/ 1232  
  

Thanks to the Swedenborg Foundation for their permission to use this translation.